Friday 13 May 2011

Game of Thorns (aka. jenter leser ikke fantasy!)

Som dere sikkert vet har Game of Thorns nå blitt gjort om til en tv-serie. Hvor god den vet jeg ingenting om, men jeg trenger hverken ha lest bøkene eller sett serien for å bli mektig irritert av slakten den fikk i NY Times, som går ut på at de romantiske scenene har blitt lagt til for at jenter skal se på, "av en frykt, som kanskje ikke er ubegrunnet, at ingen kvinne i live i dag ellers ville sett den" (link) (highlights). Som anmelderen nevner litt senere: "jeg kan med hånden på hjerte si at jeg aldri har truffet en eneste kvinne som har protestert mot bokklubben sin og nektet å lese den nyeste boken til Lorrie Moore med mindre alle var med på å lese Hobbiten først."

Kjære anmelder: dette sier mer om ditt snevre verdenssyn (og dine venninner) enn noe annet. Hvis ikke du liker noe, kan umulig en annen kvinne like det samme! Det er jaggu ikke rart jeg ofte vitser med at jeg må være 50% gutt. Jeg liker ikke sminke, chicklit eller romantiske bøker. Jeg har et verktøysskrin under senga, og over halvparten av bokhylla mi (og alle de skjønnlitterære bøkene jeg har lest dette året) er fantasy.

George R.R. Martin sa det best: "hvis jeg kun skriver guttebøker, hvem er alle disse guttene med pupper som dukker opp i hundretall hver eneste gang jeg er et sted for å signere bøker?" (link)

P.s: tilgi de elendige oversettelsene, det er midt i pollensesongen!

No comments:

Post a Comment