Thursday 7 April 2011

Fakta faen!

Overskriften er et slangord fra tenårene mine, og betyr noe i nærheten av "det jeg sier til deg er rett". Jeg må kanskje innrømme at jeg bruker grove ord mer enn jeg burde, men akkurat her var det den beste tittelen på en post som handler om fakta.

Det er få ting som irriterer meg mer enn åpenbare feil ved en fortelling. Det røsker meg ut av selve historien, og er i noen tilfeller nok til at jeg legger en ellers god bok fra meg. (Spesielt i de tilfellene hvor bokas tema er noe jeg selv har mye erfaring med, som musikk.) På grunn av dette har jeg selv måttet lete frem de mest obskure fakta, og på veien har jeg ofte snublet over forfatterforum av ulike slag som har en egen seksjon til nettopp dette.

With no further ado, the list:
- NaNoWriMos Reference Desk (mest aktiv i November)
- ScriptFrenzys Reference Desk (mest aktiv i April)
- Little Details (på livejournal, aktiv, husk spoilers for grafiske beskrivelser av sex/vold)
- Absolute Writes Story Research (forum spesifikt for forfattere, man svarer kun på spørsmål hvis man har erfaring, dannelse viktig (ikke bann, takk for svar))

2 comments:

  1. Det er virkelig ingenting som er mer irriterende enn faktafeil som hadde vært lett å få riktig om forfatteren bare hadde giddet å prøve... Veldig nyttig post, jeg tror jeg kommer til å få bruk for disse sidene når jeg begynner å skrive for alvor igjen.

    ReplyDelete
  2. Jepp, jeg klarer lett å tilgi at en forfatter ikke kjenner til forskjellen på tibetansk og gresk strupesang, men når det er noe så enkelt som det at tre gitarister i et rockeband ikke er normalt eller at det ikke er snø hele året i Norge, da blir jeg gretten :P

    ReplyDelete