Wednesday 20 April 2011

Query letter vs. følgebrev

Det har sine ulemper å fortrinnsvis lese engelske blogger. For noen uker siden ble jeg klar over konseptet med query letters, hvor man lager en kort beskrivelse av bokas handling, ment å lokke redaktører eller agenter til å lese akkurat din bok. I USA og UK er dette den beste måten å få solgt et manuskript. Manuskripter som ikke har blitt sendt etter ønske havner i noe som kalles en "slush pile" og i følge de fleste agenter like gjerne kan kalles limbo. Det vil ta mange måneder før de leses, hvis de leses i det hele tatt.

Når jeg forsøkte å finne det norske ordet for query letter for ordlista mi, fant jeg ut at vi faktisk ikke har noen. Her sender man manuskriptene inn uten introduksjonsbrev eller annet fjas. Personlig foretrekker jeg deg slik, da manuskriptet vil bli forkastet på eget grunnlag, ikke på grunn av et svakt query letter. Samtidig gir det meg et aldri så lite hint om at jeg vet alt for lite om den norske bokbransjen... På tide å sette inn et lite støt med undersøkelser den veien, ikke bare henge på internasjonale fora og håpe det kan stemme her også.

Jeg linket i en tidligere post til en veldig god blogg jeg snublet over, nemlig Ikke slik, men slik, som beskriver følgebrev i detalj. En positiv overraskelse, da jeg ikke helt hadde tenkt på at norske bloggere ikke bare var fjorten år gamle jenter som blogget om mote.

Alt maset rundt query letters har allikevel vært veldig kjekt for meg. Det har lært meg en liten lekse. Mange av feilene folk gjør med query letters er feil de også gjør i selve manuskriptet. Derfor kan det være glupt å titte over reglene for query letters selv om du mest sannsynlig ikke trenger dem.

Min personlige favoritt (og mange andres) er Query Shark, tett etterfulgt av Editorial Anonymous og The Quintessentially Questionable Query Experiment. For dem som ikke får nok av de to er det en fin liste her over mange blogger som tar for seg query letters i detalj.

Og hvis noen kunne tipse meg om hvordan jeg får linkene mine til å slutte å være mørkegrå på den mørkegrå bakgrunnen min, hadde det vært veldig kjekt.

1 comment: