Friday 17 August 2012

Når virkeligheten ødelegger bøker

Takket være en viss blond australier har jeg nå måttet slette avslutningen på fortellingen min om Natt. Fordi det jeg skrev, og det som skjedde i går, var identisk. Istedenfor Assange hadde vi en britisk dokumentarskaper og det var Island, ikke Ecuador, som gav henne asyl.

Hvis Assange nå blir gjort til diplomat for å slippe ut av landet vil hele denne farsen være identisk med avslutningen min. Nevnte jeg at historien om Natt er en dystopisk roman? Dvs. "oppdiktet, fremtidig skrekksamfunn, skildring av et samfunn hvor dårlige krefter har fått overtaket." (SNL)

Jeg vet ikke om jeg skal være stolt eller skremt når det jeg skriver viser seg å være sant.


P.S. (politisk synspunkt): Jeg vil gjøre det klinkende klart at jeg mener Assange burde stille for retten i Sverige. Men jeg forstår at han ikke drar dit frivillig når Sverige nekter å love at de ikke vil utlevere ham til USA.

1 comment:

  1. Vet akkurat hvordan du føler det :P Hadde skreve det første kapittelet på zombie-apo historien min, var ganske fornøyd,lasta ned og så Walking Dead piloten og sukka. Var nesten helt likt :(

    Lykke til med ny avslutning! :P

    ReplyDelete