Tuesday 29 March 2011

Hitchhiker's Guide to the Galaxy og andre manuskripter

"Learn by doing" er et ganske kjent mantra, men når det kommer til skriving føler jeg alltid at jeg lærer mer av en ukjent sjanger eller skrivemåte av å lese det andre har skrevet enn å skrive selv. Kanskje fordi jeg mangler et utgangspunkt, eller en sikkerhet på hva det er jeg gjør. Uansett er det da alltid kjekt å falle tilbake på noe som er kjent og kjært.

Som Haikerens Guide til Galaksen, av Douglas Adams, som jeg nettopp fant hørespillet til. Det tok meg nesten en times leting, men hørespillet er bedre enn filmen. (Ikke at det var særlig vanskelig, men det betyr i det minste den er lettere å lese!)

Andre steder jeg har funnet radiomanus er:
* Simply Scripts (noen av filene mangler, resten er gammelt)
* Generic Radio Workshop (vintage, dvs. gamle, manus, men mye bra)
* BBC Writer's Room (BBC manuskripter, nye og kjente britiske serier, både radio og tv)
* The Tube and the Wireless (både radio og filmmanus, arkivert nettside)

No comments:

Post a Comment