Friday 18 May 2012

Bechdels regel

Har du hørt om Bechdels regel?


Enhvær film (bok) skal ha minst to kvinnlige karakterer. Disse skal på ett eller annet tidspunkt snakke sammen. Temaet de snakker om skal ikke være en mann.

Enkel regel, ikke sant? Men når jeg begynner å tenke etter, bryter nesten alle filmer jeg har lest reglen. Dette skremmer meg ikke, jeg vet hvordan Hollywood er. Det som skremmer meg? Mange av bøkene jeg leser bryter også Bechdels regel.

Patricia Briggs' bøker om Mercy Thompson. Spellcrackers.com bøkene av McLeoud. Kitty bøkene av Vaughn. Første Weetzie Bat boka (og den siste, Baby Be Bop, men den kan være unnskyldt da hovedpersonen er en mann).

Og det jeg nevner her er kun bøker med kvinnlige hovedpersoner. Jeg kan forstå at det ikke blir store sjansene til dialog mellom kvinner i Butcher serien, men i en serie hvor hovedpersonen er kvinne, hvorfor er alle de andre karakterene enten menn eller karrikaturer?


Hvis noen har tips om bøker med kvinnlig hovedperson som ikke har romanse som hovedplott, rop ut! De trenger ikke en gang overholde reglen, selv om det ville vært en fordel.

Og av ren interesse: sjekk gjennom bokhylla di. Post alle bøkene som overholder Bechdels regel i kommentatorfeltet.

5 comments:

  1. Bøker i bokhylla mi som følger reglen:

    * Collins' Dødslekene triologi

    * Strangers In Paradise (Terry Moores tegneserie)

    * Francesca Lia Blocks Cherokee Bat og Woodobaby (søstrene snakker sammen)

    * C.S. Lewis Narnia bøker (flertallet, Hesten og Hans Gutt samt Reisen Til Det Ytterste Hav bryter reglen)

    ReplyDelete
  2. Relativt sikker på at Wheel of Time overholder regelen. Men er mye snakk om menn også altså, men det er ikke alt de kvinnelige karakterene snakker med hverandre om.

    Igjen, relativt sikker på at ASOIAF også overholder regelen (men ikke be om eksempler). Men det er jo også fantasy, og kanskje det er noe spesielt. Mest fordi det ofte er en drøss av karakterer, så sannsynligheten for at noen av de som er mer enn bare bakgrunnsmateriell snakker sammen om andre ting enn menn er større enn for 'vanlige' bøker.

    ReplyDelete
  3. Tror du har rett på begge de to. Tenkte faktisk ikke på Wheel of Time når jeg så det. Og må innrømme at det tok meg ca- ett kvarter å forstå at det var Martins bøker du refererte til med ASOIAF. Godeste George har jo skrevet en av mine yndlings-blogginnlegg i "kvinner og fantasy" debatten som fulgte tv-serien. (Link: http://grrm.livejournal.com/210874.html <3)

    Jeg må innrømme at jeg ble overveldet av alle seriene jeg liker hvor det ikke var tilfelle. Butchers bøker og Hobbiten har jeg lite problemer med, da flertallet av karakterene er menn, og kvinner ikke settes til side så mye som de ikke er en sentral del av hovedpersonens liv.

    Men Ringenes Herre og alle bøkene jeg nevnte i selve posten... Og verst av alt, at jeg gjør nøyaktig det samme selv!

    ReplyDelete
  4. Jeg har noen:
    Chris Wooding: The Braided Path (har kvinnelig hovedperson, den eneste romansen er et veldig lite subplott, og den overholder regelen med veldig god margin)
    Elizabeth Moon: The Saga of Paksenarrion/Paladin's Legacy (overholder regelen med god margin, og har ingen romanse i det hele tatt før langt inn i Paladin's Legacy (serie nr. 2))
    Adrian Tchaikovsky: Shadow of the Apt-bøkene
    Stephen Deas: A Memory of Flames-serien
    Philippa Ballantine: Geist (mener jeg å huske)

    Ellers har jeg desidert flest bøker med mannlige hovedpersoner, men det er kanskje fordi det er de som ikke har så innmari mye romanse...

    ReplyDelete
  5. Jeg tror jeg skal låne omtrent alle de der av deg snart ^^

    Har også mest mannlige hovedpersoner, men noe av skylden må det faktum at jeg elsker bøker fra før krigen ta. Resten av skylden kan være min "allergi" mot romanser (selv om jeg har funnet en romantisk serie jeg faktisk liker... facinerende nok overholder den også Bechdels regel. Kanskje disse to tingene har noe med hverandre å gjøre :P)

    ReplyDelete