Tuesday 18 October 2011

Fra å finne fakta til å kjøpe kart...

Jeg har lært noe nytt i dag!


Under andre verdenskrig hadde England en spesialorganisasjon som het SOE (aka. The Baker Street Boys). Disse planla bl.a. tungtvannsaksjonen på Rjukan, og de hadde Christopher Lee som en av sine agenter (mer her).

SOE inspirerte Ian Flemming til å skrive James Bond, og Christopher Lee spilte Bond-skurk i en av filmene. Ian Flemming på sin side var også med i etterretningstjenesten og kom på et plott for å stjele en enigma kodebok. Han fikk ikke lov å gjennomføre det, noe som gjorde Alan Turning ganske irritert da det betød han måtte knekke koden uten hjelp (noe han gjorde... har jeg nevnt at han er en av mine absolutte helter?).

Alan Turning regnes for å være datamaskinens far på samme måte som Ada Lovelace regnes som datamaskinenes mor. Dette betyr at en PC har en adelskvinne og et homofilt geni som foreldre, noe som forklarer internett.

Vel, det jeg egentlig skulle frem til var dette:

1) S.O.E. er den perfekte organisasjonen til å ansette vampyrer. Tross alt ansatte de Christopher Lee, noe som bør si sitt. Dette kan jeg nå bruke til en novelle jeg har skrevet (World War Vampire). Jeg vet ikke om jeg er mest lykkelig eller skremt over å finne en organisasjon som ikke bare ville ansatt vampyrer, men eneste spørsmålet de ville stilt ville vært "snakker du fransk?"

(S.O.E. hadde ekstremt mange kvinner ansatt for sin tid, noe som både skyldtes at nazistene ikke mistenkte kvinner. Eneste kravet som ble stilt var at de skulle snakke fransk.)

2) Under krigen ble fluktkart trykket på silke, som lett kunne gjemmes unna og tåle det meste. Dette førte til at jeg lette frem noen som selger slike kart og nå har to på vei hjem til meg (Helsinki - Trondheim og Stocholm - Oslo).

Så herved er det fastsatt: fakta fører til shopping!

2 comments:

  1. Oooh, interessant! Det er utrolig mye interessant både fra første og andre verdenskrig, men jeg kan definitivt se hvordan det passer inn i novellen din (som var episk i seg selv).

    Det var jo ikke dyrt for slike kart i det hele tatt, egentlig. (Hvor har nå selvbeherskelsen min tatt veien? Skal ikke kjøpe, skal ikke kjøpe, skal...)

    ReplyDelete
  2. Vel, jeg har ikke selvbeherskelse, men jeg har kart. Jeg synes det var et godt bytte :P

    Og Alan Turning, Ian Flemming og hele SOE er mine helter. Turning hadde jeg fra første gang jeg hørte om ham, men jeg visste ikke at Flemming var klikke gal før i dag (seriøst, stikk på wikipedia og les noen av planene den mannen hadde under andre verdenskrig! En av dem involverte Alistar Crowley!)

    ReplyDelete